De Armeense Internet - Maffia - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu De Armeense Internet - Maffia - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu

De Armeense Internet - Maffia

Door: Nicolien

27 April 2006 | Libanon, Beiroet

Omdat Faysal en ik allebei behoorlijke nerds zijn, houden we er niet van te wonen in een appartement zonder internet. Dat moest dus geregeld worden. Waar men zich in Nederland een weg baant door de vergelijkingen in de consumentengids, om vervolgens, totaal verward, een kabel- dan wel adsl-abonnement te nemen op basis van een voordeel dat later vooral een nadeel blijkt te zijn, gaat dat hier uiteraard heel anders. Hier wordt internet gerund door de lokale internet-bazen, die als ware maffiosi de stad opgedeeld hebben in territoria die ze hardgrondig bewaken. (Kabel-internet is namelijk nog niet geregeld door de regering, en daarom officieel alleen beschikbaar voor bedrijven en niet voor huishoudens.) Onze buurt wordt met name bevolkt door Armenen, dus we hadden al zo'n vermoeden wie de touwtjes in handen zou hebben...

Allereerst moesten we uitvinden wie er bij ons precies de baas is. Dat ging tussen neus en lippen door, tijdens het kopen van toiletpapier en lucifers bij het winkeltje op de hoek. Van het vriendelijke mannetje aldaar kregen we een smoezelig papiertje met een telefoonnummer. Eén telefoontje en een aantal dagen later stonden er inderdaad vier Armeense jongens op de stoep, gewapend met een snoer van zo'n 160 meter en wat plakband. Twee van hen verdwenen het dak op, de andere twee bleven bij ons op de bank zitten, onverstaanbare zaken in hun walkie-talkies roepend.
Ik kon niet precies volgen wat er gebeurde, maar het bleef niet alleen bij ons dak en de 160 meter snoer waren schoon op aan het eind van de hele operatie, waarbij het uiteinde via de open balkondeuren het huis in gewerkt werd. (Helaas werkte het geheel niet direct naar behoren, maar morgen zouden alle problemen verholpen zijn.)
Vervolgens ontfermden ze zich over de TV aansluiting. Behalve de standaard zenders als CNN, Al Jazeera, Comedy Central, MTV, Canal+ en Cartoon Network, hebben wij nu dan ook keus uit een flink aantal Russische zenders en een 4-tal 'eigen zenders', waarvan deze lieve Armenen zelf bepalen wat er te zien is. In de praktijk betekent dat 3 zenders met porno en één zender met films. Verzoeken kunnen we doorbellen op het eerdergenoemde telefoonnummer. Geen probleem als de film nog niet in de bioscoop is, werd ons verzekerd, ook dat kon geregeld worden - alleen verzoeken om Turkse films worden niet in behandeling genomen. Contant betalen vóór de eerste van de maand alstublieft.
Leve de Libanese anarchie!

• 28 April 2006 - 12:44

Jacqueline:

jemig, Nicolien, wat maak je een leuke/bizarre dingen mee!! super om te lezen!!! zo'n andere wereld waar je nu ineens in terecht komt... als je hier in het (té) gereguleerde nederland zit, kun je je bijna niet voorstellen dat het ergens anders zó anders kan zijn! take care, maar vooral: enjoy! :-D

• 28 April 2006 - 20:30

Nenny Kegels:

Waar gingen ze helemaal naartoe met die 160 meter snoer?

• 30 April 2006 - 16:46

Zusje:

Hallo lief zusje!
    fijn zeg die snoeren-Armenen, nu kan ik lekker je verhalen lezen via zo'n snoer, wel n heueueule lange naar hier he!

• 27 Juni 2006 - 07:18

Annemieke:

Haha die Armenen zijn hecht pornofreaks ja. Ik had hier een vriend die elke week van, jawel, zijn moeder opgenomen videoband kreeg, omdat ze in sommige gebouwen in Hamra niet zo scheutig zijn met vleesvertoning. Snap jij nog iets van Libanon?