** Update 15 juli 15u. ** - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu ** Update 15 juli 15u. ** - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu

** Update 15 juli 15u. **

Door: Nicolien

Blijf op de hoogte en volg

15 Juli 2006 | Libanon, Beiroet

De Nederlandse ambassade bericht een evacuatie voor te bereiden. Ik weet niet of ik wel wil gaan. Hier weet ik tenminste wat er gebeurt, hoe het klinkt, hoe het voelt. Sommige van mijn vrienden hier zeggen me te gaan, anderen zeggen dat ik moet blijven, dat dit mijn onderzoek is. Ik weet het niet. Van Faysal's ouders mag ik blijven, een vriend in Ashrafiyeh heeft me zijn bank aangeboden. Ik heb in elk geval al mijn spullen uit mijn appartement hierheen verhuisd.

We krijgen van alle kanten nieuws. Elk gerucht over mogelijke doelwitten of aanvallen wordt rondgebeld en gecheckt aan de hand van websites, verschillende TV zenders en een mini-radiootje als de stroom weer uitvalt. We wachten en wachten. Me concentreren op een boek of spelletje is moeilijk. Af en toe vliegen er Israelische vliegtuigen over en veroorzaken explosie-geluiden als ze door de geluidsbarriere knallen. Libanezen noemen dit waarschuwingen, maar waarschuwingen voor wat? Wat gaan ze precies bombarderen? Waar gaan ze heen? Iedereen denkt dat de niet-Hezbollah residential areas wel veilig zullen zijn, maar is dat ook zo? Zolang de zon schijnt is het allemaal niet zo erg, pas als het donker wordt, wordt ik echt zenuwachtig. Vooral omdat de Israeli's zeggen zo weinig mogelijk burgers te willen raken, en wanneer zijn er minder mensen op de weg dan om 4 uur 's ochtends?

Boudewijn, dit is dial-up internet dus Skype gaat niet.


** Update 15 juli 7.30u. **
Evacutie begint vanaf maandag, maar uiteraard gezinnen en medische gevallen eerst. Ik heb dus nog even om een beslissing te nemen, als er uberhaupt plek voor mij is op de boot.
Inmiddels zijn de haven in Beirut en de vuurtoren gebombardeerd. De vuurtoren is 5 minuten lopen van mijn oude huis, maar daar ben ik nu dus niet. Ik denk dat we vannacht in de kelder slapen.

  • 15 Juli 2006 - 12:55

    Lenie:

    je weet niet met hoeveel spanning ik je berichten volg. ik zou de 30e gaan en misschien nog wel. je weet het nooit. soms wou ik dat ik er was. nu denk ik steeds aan hoe het is en of iedereen die ik ongedeerd is. in welke wijk zit je nu?
    take care,

  • 15 Juli 2006 - 14:41

    Nenny Kegels:

    Als het daar lekker voelt, zou ik blijven, anders zou ik dat evacuatie-aanbod aannemen.

  • 15 Juli 2006 - 15:52

    EVACUATIE:

    Er zijn evacuatie plannen van verschillende landen die naar Cyprus gaan. Lijkt mij op het moment het meest veilige.

  • 15 Juli 2006 - 15:53

    EVACUATIE:

    ... per boot dus.

  • 15 Juli 2006 - 16:12

    Boudewijn Kegels:

    er staat twee keer een %20 teveel in de adresbalk zodra je de link volgt. Moet je handmatig uit het adres wissen.

  • 15 Juli 2006 - 18:53

    Boudewijn Kegels:

    De overweging is deze: platgebombardeerd worden ín of búiten Beiruth. Kies maar.
    Ik zou het ook niet weten. Het hangt er van af hoe heftig het is op de binnenwegen. Maar een evacuatieplan zou ik graag volgen en het oorlogsgebied daar verlaten. Maar alleen jij kan dat echt beslissen.
    Kan de generaal niet iets voor jullie betekenen? Hij heeft vast nog ergens een setje sleuteltjes van een straaljagertje of een ander leuk/veilig legerspeeltje danwel onderkomen.

    Zet 'm op en denk aan Nieuwjaarsnacht. Dan krijgt het gedonder op de achtergrond een heel andere betekenis.

    Liefs van je skypevriendje ;-)

  • 15 Juli 2006 - 21:25

    Boudewijn Kegels:

    De overweging is deze: platgebombardeerd worden ín of búiten Beiruth. Kies maar.
    Ik zou het ook niet weten. Het hangt er van af hoe heftig het is op de binnenwegen. Maar een evacuatieplan zou ik graag volgen en het oorlogsgebied daar verlaten. Maar alleen jij kan dat echt beslissen.
    Kan de generaal niet iets voor jullie betekenen? Hij heeft vast nog ergens een setje sleuteltjes van een straaljagertje of een ander leuk/veilig legerspeeltje danwel onderkomen.

    Zet 'm op en denk aan Nieuwjaarsnacht. Dan krijgt het gedonder op de achtergrond een heel andere betekenis.

    Liefs van je skypevriendje ;-)

  • 16 Juli 2006 - 21:32

    Ingrid:

    Lieve Nicolien,
    Het is altijd vreemd om van de buitenkant een inschatting te moeten maken over wat er ver van je bed gebeurt. Sterker nog, jij ervaart nu dat het zelfs lastig is om dicht bij je bed een inschatting te maken van de situatie. Toch wil ik je op het hart drukken om vooral de veilige weg te kiezen. Volg daarin je instinct, maar onderschat de situatie niet. Ga geen 7a klimmen, als je daar niet voor getraind hebt. En jij bent ongetraind voor oorlogssituaties, ik denk dat je vrienden uit Libanon daar gelijk in hebben. Daarnaast ben je blank en opvallend anders, dat is als de strijd verder oplaait soms voldoende om jou iets aan te willen doen. Zo dat wilde ik toch gezegd hebben.. I wish you were here... Verders hoop ik dat je je verslagen kunt blijven schrijven, het biedt velen de kans om op de voet te volgen wat jij,en velen Libanezen, mee maken. Dat werpt een beter licht op de situatie ver van mijn bed, maar dicht in het hart. kus Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 September 2007

Mailinglist?

04 Juli 2007

Verhuisd!

17 November 2006

Spannend!! Lezing over Libanon...

21 Oktober 2006

Verzoeknummer

05 Oktober 2006

hallo hallo... het vrouwtje van de radio

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 41680

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: