Verkeersregels - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu Verkeersregels - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu

Verkeersregels

Door: Nicolien

26 Mei 2006 | Libanon, Beiroet

De afgelopen twee weken waren mijn ouders op bezoek en hebben we in een gehuurde 4WD half Libanon rondgecrosst. Het is jammer dat ik geen filmpjes kan maken, want anders hadden de van mijn ouders afkomstige sound-effects jullie een zeer goed beeld kunnen geven van hoe het er aan toe gaat in het verkeer hier. In plaats daarvan: een samenvatting van de verkeersregels zoals die hier gelden.

Allereerst: de auto. Afhankelijk van je inkomen verplaats je jezelf in 1) een aftandse bak waarvan de uitlaatgassen een rookgordijn optrekken voor alle automobilisten achter je; of 2) per (gedeelde) taxi, meestal een oude Mercedes; danwel 3) een glimmende nieuwe Hummer, Porsche, Ferrari of anders op zijn minst een hoog op de wielen staande SUV.

Dan: het nummerbord. Wederom afhankelijk van je inkomen kun je ook hier kiezen voor een ‘Golden Number’ (weet iemand nog waar we dat eerder gezien hebben?). In dit geval gaat het erom een zo láág mogelijk of een zo móói mogelijke cijferreeks op je nummerbord te hebben. Wie $30 betaalt wordt opgescheept met zoiets als 651875, wie bereid is minimaal $10.000 neer te leggen, kan kiezen uit bijvoorbeeld 242 of 7700077.

De laatste stap voor je de weg op gaat, is het rijbewijs. Je rijdt een keer vooruit, een keer achteruit, beantwoordt een vraag over de verkeersregels en $100 later heb je je rijbewijs in handen. Als je vader connecties heeft, zijn de eerste 3 handelingen overbodig, en wordt het papiertje zonder verdere vragen bij je thuis afgeleverd.

Geen wonder dat de verkeersregels als volgt zijn:

• Gebruik je toeter. Zoveel mogelijk. Zo vaak mogelijk. Beter nog: haal je hand niet van de toeter tijdens het rijden.
• Verkeerslichten zijn er slechts ter decoratie.
• Politie-agenten die het verkeer regelen ook, zij het dat je even vriendelijk naar hen moet zwaaien als je tegen hun aanwijzingen in gaat. Ook hier geldt dat dit laatste overbodig is, als je vader de juiste connecties heeft.
• Je linkerhand is je knipperlicht. Hang hem uit het raam en beweeg lichtjes met je vingers als de bestuurder achter je in moet houden om je ervoor te laten. Dit is het enige moment waarop je uberhaupt aan hoeft te geven waar je heen gaat.
• Behalve toeteren is het ook belangrijk om tijdens het rijden te bellen, je make-up te doen, je bijrijder met veel gebaren een verhaal te vertellen, te schrijven, te eten, en je waterpijp te roken. Probeer dan alleen niet te hard te remmen, want dan liggen de kooltjes door de hele auto heen.
• Een enkele onderbroken streep dient om je auto op te centreren, een dubbele doorgetrokken streep geeft aan dat je aan beide kanten van die betreffende streep dient te rijden.
• Nogmaals: vergeet niet te toeteren. Toeter om te zeggen: “hier ben ik!”, of “daar ben jij!”, of “flikker op!”, of “hé kijk, een meisje op een fiets!”, of “jij rijdt waar ik wil rijden!”
• Als je 5 rijen dik staat op een 2-baans weg en er is een plekje leeg tussen twee andere auto’s, gooi dan zo snel mogelijk je eigen auto daartussen, ongeacht of je dat helpt sneller bij je eindbestemming te komen of niet. In alle omstandigheden: zoek het gat en duik erin.
• Als je je afslag gemist hebt (in de stad of op de snelweg, dat maakt niet uit), doe dan geen moeite om naar de volgende te rijden, maar zet je auto in de achteruit en beweeg jezelf al of niet toeterend naar de juiste afslag. Mocht je de kunst van het achteruitrijden niet beheersen, maak dan een U-turn en rij tegen het verkeer in terug. Ook in het donker is het niet nodig om dan (extra) waarschuwingslichten te ontsteken.
• Toeter. Toeter kort kort kort lang lang om aan te geven dat je voor de ene politieke partij bent, of kort kort lang kort als je voor de andere bent. Het is tenslotte belangrijk dat iedereen te allen tijde op de hoogte is van je politieke en religieuze affiliatie.
• Mocht je genoeg hebben van de drukte om je heen, zet je auto dan stil op de vluchtstrook en klap je stoeltjes uit op de rechterbaan om eens rustig van een kopje thee te genieten. Deze regel is met name belangrijk voor vrachtwagenchauffeurs.
• En ten slotte: als je je verveelt, speel dan een spelletje met de bestuurder achter je: “zoek de pothole”. Ga iets te langzaam rijden, zodat je achterligger strak op je bumber zit. Maak vaart net vóór een groot gat in de weg, zodat de ander daar: kaboem! in klapt. Succes gegarandeerd.

Veel rijplezier!

• 26 Mei 2006 - 17:32

Jacqueline:

LEUK! dat spelletje met die potholes doen ze ook in NYC ;) en het fenomeen 'van twee rijbanen zoveel mogelijk rijbanen maken' is ook erg populair Rio :-D

maarrehhh... ik hoop niet dat je net zoals in new york hebt besloten om je voortaan per fiets te verplaatsen... allemachtig wat een chaos!

• 26 Mei 2006 - 10:30

Marise:

Mooi is dat. Nou ik zat hier vorige week in een taxi en in plaats van honderd meter achteruit rijden, vond meneertje taxichauffeur het beter om nog een rondje te rijden, want hij was bang voor een bekeuring... Dus Libanese verkeersregels hebben toch zo z'n voordeel..
    Ben nu m'n veldwerdverslag aan het typen :) Doei, veel plezier maar weer in je strakke pakjes.

• 26 Mei 2006 - 10:32

Marise:

Ohja, George wil ook z'n rijbewijs gaan halen (...) Misschien kan ie dan beter op vakantie naar Libanon en terug komen met een rijbewijs dan hier 2000 euro uitgeven.

• 30 Mei 2006 - 07:26

Eva:

He Nicolien, leuk om je stukjes te lezen!
    Waar ik natuurlijk nog in geinteresseerd ben, als dat nu nog kan.. wat zijn de eetgewoontes daar? Wat wordt er gegeten, hoe vaak en wanneer? Nou, ik kijk uit naar je volgende stukje!

• 03 Juni 2006 - 21:02

B+M:

groetjes van Hilmar Meijnen en van jezelf ook (dat ben ik: Boudewijn)

• 01 Juli 2006 - 17:38

Mohsen:

Na jaren van burger oorlog is de ellende eindelijk voorbij in 1990 vanaf die tijd tot nu toe is de werkloosheid die alleen maar aan het stijgen, over de wetten word alles aan het gedaan om de regels en de wetten zo good en eerlijk mogelijk uit te voeren, over de rijbewijs halen dat u stukje naar achter en stukje vooruit moet rijden en paar vragen beantwoorden dat is allemaal leugens volgens me vind u gewoon normaal zaak om andere landen en mensen zwart te beschilderen, het duurt soms jaren voor bepaalde mensen om een rijbewijs in lebanon te halen, en een buitenlandse tourist word in lebanon met respect behandeld omdat ie wat harde valuta met zich meebrengt, een groot bewijs dat alles wat u zegt is leugens dat u geen fotos of films bij u had.

• 02 Juli 2006 - 12:19

Nicolien: