Boem! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu Boem! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van johoqussa - WaarBenJij.nu

Boem!

Door: Nicolien

Blijf op de hoogte en volg

13 Juli 2006 | Libanon, Beiroet

Nou, over gekte gesproken...

Zoals je misschien hebt gehoord op het nieuws, zijn Hezbollah en Israel flink aan het vechten geslagen. Een korte samenvatting van de schade aan Libanese zijde: 27 burgers en 1 soldaat gedood; een groot aantal bruggen vernield in het zuiden langs de grens, maar ook op 16km van Beirut; een gapende krater die de snelweg van Beirut naar het Zuiden onderbreekt; aanvallen op de Hezbollah headquarters in het Zuiden en op Al Manar, het TV-station van Hezbollah, in de buitenwijk van Beirut; en het vliegveld gesloten na aanvallen op de landingsbanen.

Hier in het Westelijke deel van Beirut merk ik er (nog) niet zo heel veel van. Er rijden een stuk meer soldaten rond dan normaal, en af en toe een auto met luidsprekers op het dak en wapperende Hezbollah-vlaggen. De meeste taxi's hebben de radio afgesteld op een nieuwszender, in plaats van de gebruikelijk habibi-habibi liedjes. Ook zie ik regelmatig groepjes mannen rondom een radiootje, aandachtig luisterend wat de prognoses voor de situatie zijn.
Het enige dat ik hoorde waren een paar doffe dreunen in de verte, vanmorgen vroeg, ik vermoed dat het de aanvallen op het vliegveld of het Al Manar-kantoor waren. Mijn Syrische huisgenoot zat al vroeg aan de TV gekluisterd en was zo vriendelijk om voor vertaling te zorgen.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van de Nederlandse Ambassade, of ik alsjeblieft niet naar het zuiden wil reizen. Vandaag zijn het vooral Libanese vrienden die bellen, vragen of ik bang ben en of ze iets voor me kunnen doen. "Wij zijn het gewend, weet je, maar voor jou is het allemaal nieuw" zeggen ze - alsof zij niet dichter bij de doelwitten wonen dan ik, en veel meer te verliezen hebben, met hun hele familie hier en geen mogelijkheid om naar een ander land uit te wijken.

De komende paar uren danwel dagen zullen uitwijzen wat het gaat worden. Gezien de ingewikkeldheid van de situatie op internationaal vlak durft niemand hier voorspellingen te doen. Hoe is dat bij jullie?

** Update, 13 juli 13u. **
Inmiddels wordt naast het Zuiden ook het Noorden (de Bekaa-vallei) gebombardeerd, zijn er 34 doden gevallen en heeft Israel een land-, zee-, en luchtblokkade opgelegd aan Libanon.

** Update, 13 juli 17.30u. **
Mogelijke bombardementen op de route naar Damascus, dus geen mogelijkheid meer om het land te verlaten. Israel waarschuwt dat de zuidelijke delen van Beirut (Dahia, waar Al Manar TV ook is) waarschijnlijk vanavond of vannacht gebombardeerd zullen worden.
Dodental in Libanon is inmiddels opgelopen tot meer dan 50.

Een goede bron voor Engelstalig nieuws is trouwens www.naharnet.com, als je echt up-to-date geinformeerd wil worden.

** Update, 13 juli 23u. **
Israel heeft een lading pamfletten rondgestrooid boven Beirut om mensen te waarschuwen niet in de buurt van Hezbollah-gebouwen e.d. te komen. Ironisch genoeg zijn de pamfletten uitsluitend en alleen in de Christelijke wijken van Beirut terecht gekomen.

** Update, 14 juli 05u. **
Ben inmiddels tijdelijk verhuisd naar Faysal's ouders, dichterbij de bombardementen (3,5 km verderop) maar wel fijn om niet alleen te zijn. De eerste keer dat ik bommen hoor en zie ontploffen in 'real life'. Vanuit de buurt worden anti-raket-kogels (jaja, mijn oorlogsvocabulaire is erg uitgebreid) afgevuurd, uiteraard zonder erg veel uit te richten. Faysal's ouders zijn het niet met elkaar eens of we nou naar de kelder (veilig) of het dak (interessant) zullen gaan. Voorlopig drinken we hete muntthee en zien we de schade aan op TV, af en toe opgeschrikt door een enorme dreun.

Marise, mijn telefoonnummer is +961 3 389 425, maar aangezien ze de electriciteitscentrales aan het bombarderen zijn, weet ik niet hoe lang ik nog mijn telefoon kan opladen.

  • 13 Juli 2006 - 09:05

    Zusje:

    lief zusje,
    voorspellingen in de volkskrant lees ik ook niet. Ik snap er eigenlijk toch geen drol van.
    Over Israel: "... moet toch worden betwijfeld of een puur militaire reactie de juiste is"

    Sja, laten we daarover twijfelen ja.

  • 13 Juli 2006 - 20:12

    Marise:

    Nou, daar is je antropologische voedsel wijffie. Hoef je tenminste ook niet meer elke dag de disco in en je onderwerp wordt zo in ieder geval wel actueel. Als je nog niet helemaal uit was over je onderzoeksvraag kun je die nu even bijstellen. Zometeen komt Nova met meer nieuws. Ik zal goed luisteren, even kijken of je nog wel veilig bent. Anders kom ik je wel effe halen. Israel dreigt met het bombarderen van Hezbollah gebouwen in Beiroet, dat iedereen daar dus weg moet blijven vertellen ze erbij. Dat was het journaal tenminste. Je treft het wel zeg. Ik dacht dat ik achtervolgd werd door bomaanslagen in India en Pakiland, maar jij krijgt gewoon een hele oorlog in je schoot geworpen. Ik hoop ondertussen heel erg dat je veilig bent... Wat is je tel. no ook al weer? Dan kan ik je tenminste sms'en of bellen. Doeii

  • 13 Juli 2006 - 20:20

    Marise:

    Fijn die update van 23u. Toch wel goed om te weten dat Israel nog een beetje naastenliefde toont. Bel ze dan ook even op om te zeggen dat ze jou ook met rust laten. Wel je i-river mee de schuilkelder in nemen he?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 September 2007

Mailinglist?

04 Juli 2007

Verhuisd!

17 November 2006

Spannend!! Lezing over Libanon...

21 Oktober 2006

Verzoeknummer

05 Oktober 2006

hallo hallo... het vrouwtje van de radio

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 42189

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: